Δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάμε εταιρίες, και συγκεκριμένα ιδιοκτήτες εταιριών ή ανώτερα διευθυντικά στελέχη, οι οποίοι εκφράζουν όλοι την ίδια απορία: «Μα είμαι σίγουρος/η ότι προσφέρουμε τα πάντα στους εργαζόμενους μας, γιατί αυτοί φεύγουν;» ή «Τους δίνουμε ότι ζητήσουν, γιατί παραιτούνται;»
Και πιστέψτε μας, τους καταλαβαίνουμε! Έχουν δίκιο να αναρωτιούνται και να απορούν γιατί αποχωρεί το προσωπικό τους, όταν μάλιστα πιστεύουν ότι τους προσφέρουν τα πάντα. Όταν θεωρούν ότι προσέχουν και αγαπάνε τους ανθρώπους τους και λειτουργούν ως οικογένεια μέσα στην εταιρία. Πολλοί δε από αυτούς, έχουν και ειδικά προγράμματα επιβράβευσης των εργαζομένων, τους προσφέρουν εκπαίδευση, τους δίνουν extra παροχές στο τέλος του χρόνου και διάφορα άλλα ενδιαφέροντα και συχνά κοστοβόρα κίνητρα.
Τολμώ να πω ότι υπάρχουν εργοδότες οι οποίοι πραγματικά λυπούνται όταν χάνουν εργαζόμενους και προσπαθούν να τους κρατήσουν τάζοντας τους νέες συνθήκες εργασίας, νέους μισθούς, νέα προνόμια. Φυσικά υπάρχουν και οι άλλοι, που θυμώνουν τόσο πολύ ώστε κατά την αποχώρηση των πρώην εργαζομένων τους βγάζουν όλο τον “κακό τους εαυτό” και μιλάνε άσχημα σε αυτούς που αποχωρούν, εκφράζουν απειλές, διασπείρουν αρνητικά σχόλια και άλλα παρόμοια…
Βλέποντας όλα αυτά αναρωτιέμαι εάν τελικά πραγματικά “ακούνε” το προσωπικό τους, εάν αφουγκράζονται τις ανάγκες τους, εάν τους έχουν ρωτήσει αντικειμενικά και ως επαγγελματίες τι θέλουν και τι χρειάζονται, και πάνω απ’ όλα τι πραγματικά τους ενδιαφέρει.
Μια συνηθισμένη πρακτική των εταιριών είναι να ρωτήσουν το λογιστή τους τι θα τους συνέφερε να προσφέρουν ως extra οικονομικό κίνητρο στους εργαζόμενους ή ακόμα συχνότερα ρωτάνε τον ίδιο τους τον εαυτό τι θεωρούν καλό για τους εργαζόμενους, και στη συνέχεια το εφαρμόζουν. Το εφαρμόζουν μάλιστα οριζόντια σε όλους τους εργαζόμενους, χωρίς να αναλογιστούν τις διαφορές στα ηλικιακά χαρακτηριστικά, στις οικογενειακές ανάγκες, στο μορφωτικό επίπεδο, και στις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός. Βγάζουν ένα δικό τους πρόγραμμα παροχών και απλά το εφαρμόζουν σε όλους… “One size fits all!” Όμως και πάλι απογοητεύονται.
Και ποια μπορεί να είναι λύση;
Μία λύση σε αυτό θα ήταν να ρωτούσαν δομημένα, επαγγελματικά και ανώνυμα όλους τους εργαζόμενους σχετικά με το πόσο ικανοποιημένοι είναι από το περιβάλλον και τη δουλειά τους, τι τους ενοχλεί, τι τους παρακινεί, σε τι βρίσκουν νόημα και τι προσδοκάνε από την εργασία τους. Έτσι θα μπορούσαν στη συνέχεια να κάνουν διορθωτικές ενέργειες στη λειτουργία τους που θα έχει πραγματικό νόημα στην καθημερινότητα των ανθρώπων και γενικά όλης της ομάδας. Δηλαδή θα μπορέσουν να καταλάβουν τα πραγματικά προβλήματα των εργαζομένων και όχι αυτά που οι ίδιοι υποθέτουν ότι υπάρχουν. Αυτό θα τους δώσει το έναυσμα να επανασχεδιάσουν τις δομές και τις διαδικασίες τους με αποτελεσματικό τρόπο που θα οδηγεί στην ομαλότερη λειτουργία και στην ικανοποίηση των εργαζομένων τους.
Επίσης με τα ευρήματα του δομημένου ερωτηματολογίου θα έχουν τη δυνατότητα να “στήσουν” προγράμματα extra παροχών ή επιβράβευσης εργαζομένων προσαρμοσμένα στις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων τους, τα οποία θα μπορούν πραγματικά να τους παρακινήσουν και να τους κρατάνε “engaged” (δεσμευμένους) με την εταιρία.
Τέτοια ανώνυμα ερωτηματολόγια, όπου στόχος είναι να καταλάβουμε τι πιστεύουν και τι θέλουν οι εργαζόμενοί μας, βγάζουν κυριολεκτικά πολύτιμα και πολύ συχνά “εκρηκτικά” συμπεράσματα. Τις περισσότερες φορές έχει αποδειχθεί ότι ο κύριος λόγος δυσαρέσκειας, και τελικά αποχώρησης των εργαζομένων, είναι ο ίδιος ο “άμεσος προϊστάμενος” τους, η συμπεριφορά του και ο τρόπος διοίκησης.
Εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι όσο και αν προσπαθεί μια εταιρία ή όσα και αν θεωρεί η ίδια ότι προσφέρει, εάν η καθημερινότητα που βιώνει ο εργαζόμενος δεν είναι ευχάριστη και ζει σε ένα τοξικό περιβάλλον ή αν δεν αξιολογείται αντικειμενικά από τον προϊστάμενο του ή αν δεν έχει δυνατότητες επαγγελματικής και οικονομικής εξέλιξης, τότε σίγουρα θα αναζητήσει κάπου αλλού την εργασιακή του τύχη. Τότε λοιπόν η εταιρία θα πρέπει να αναλογιστεί τι θα κάνει με τον τρόπο διοίκησης και με το δέσιμο της ομάδας.
Πριν λοιπόν βγάλετε συμπεράσματα για τη συμπεριφορά των ανθρώπων σας, και πριν αποφασίσετε τι είναι αυτό που αυτοί θέλουν, απλά ρωτήστε τους! Ρωτήστε τους, και σχεδιάστε προγράμματα που πραγματικά έχουν αξία γι’ αυτούς. Είναι ο μοναδικός αποτελεσματικός τρόπος για να προσθέσετε αξία στην επιχείρησή σας!